lördag 13 maj 2017

Mandelmjölk, mejerifri sås till inlagd sill, mandelsmoothie, ny blogginriktning och tankar om kokosoljan

Mandelmjölk: Blötlägg 200 g sötmandel (använd inte Eldorado - nästan omöjliga att skala ens om man skållar genom kokning!) ca 8 timmar, skala och mixa tillsammans med 1/2 vaniljstång - funkar bra med stavmixer - späd vartefter med 1 liter vatten. Sila och pressa genom nötmjölkspåse, ställ mjölken kallt. Spara nötmassan till exempelvis fröknäcke eller smoothie.


Gjorde en variant i blender med mindre mängd vatten och utan vanilj, gick bra det också.


Använde en del av mjölken (ja, den utan vanilj, såklart!) tillsammans med pressad limesaft och hackad rödlök som "sås" till inlagd sill. Verkar kanske konstigt, men det blev faktiskt väldigt bra.


Nötmassan gjordes smoothie av, tillsammans med 1/2 äpple, 1 msk nyponpulver, 2 krm vaniljpulver, 1 krm havssalt och vatten.


Hädanefter är den här bloggens recept helt mejerifria.

Kokosolja, som tidigare nämnts i mina ständiga frågor kring kost och hälsa, har jag valt att tänka positivt om.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)