torsdag 29 juni 2017

Eftermiddagens blåbärssmoothie och lite "mysmat" till frukost


Blåbärssmoothie

2 ½ dl blåbär
½ grön banan
pressad saft från ½ lime
2 krm vaniljpulver
ev. 1 tsk honung

Mixa och blanda ev. med krossad is.



Sjukt svårt att låta bli ämnet mat kombinerat med hälsa, så länge det är som det är...

Fick ett "kundmagasin" på posten igår som kallas Vitaenytt nr 3, 2017. Överallt dyker de tvärsäkra kostråden upp med klämkäcka färgglada illustrationer. Men inte alla är ju längre så fett säkra på att det egentligen stämmer (understrykningarna är mina egna i citaten nedan):



"ONYTTIGT FETT. Mättat fett är hårt i rumstemperatur. Ett högt intag ökar mängden kolesterol i blodet och risken för hjärt-kärlsjukdomar. Livsmedel med högt innehåll mättat fett är feta mejeriprodukter, rött kött och palmolja. Mättat fett finns i mycket av "mysmaten" som kex, choklad, chips och gräddglass. Du behöver inte sluta äta dessa produkter helt och hållet, men du ska inte äta så mycket av dem.
"NYTTIGT FETT. Omättat fett är mjukt i rumstemperatur. Det finns huvudsakligen i vegetabiliska oljor och i fisk, det är nyttigt och det är nödvändigt för kroppen. Omättat fett innehåller essentiella fettsyror, d.v.s. fettsyror som kroppen inte kan producera själv men är helt beroende av.
*Omega 6-fettsyran är viktig för huden, slemhinnorna och cellernas ytskikt. Omega 6-fettsyror finns i vegetabiliska oljor, nötter och frön. Om man använder olja eller margarin till vardags får man i sig tillräckligt med omega 6-fettsyror."


Mättade fettsyror illustreras med sur gubbe och bilder på strutar med glass, en typ flintastek, potatischips, pommes frites (är inte såna där potatisprodukter friterade i vegetabilisk olja, d.v.s. omättade fettsyror?) och en trave chocolate chip cookies. Man hävdar att mättade fettsyror:
"Ökar mängden kolesterol i blodet och ökar därmed risken för hjärt- och kärlsjukdom."
Omättade fettsyror illustreras med glad gubbe:
"Omega 6 finns i: nötter, korn, margarin, gröna grönsaker, majsolja, sojabönor."
Men man tillägger på slutet att: "Omättade fettsyror bör bidra med minst två tredjedelar av kostens totala fettsyrainnehåll." Visst, då garderar man sig förstås en aning (utifall att, kanske). Med omättade fettsyror menar man ju både enkelomättade och fleromättade fetter får man förmoda, så den där sista tredjedelen... var skulle den komma ifrån, om inte från mättade fettsyror? Men ordet minst verkar ju ändå tyda på att det optimala är att helt utesluta det s.k. "onyttiga" mättade fettet. Hmm.

Inte ett ord om sockret, det raffinerade glutenförstärkta mjölet, transfettsyrorna, akrylamiden, polycykliska aromatiska kolvätena, stekytemutagenerna/N-nitrosoföreningarna, kroppsfrämmande tillsatserna, o.s.v., i det röda fältets exempel på livsmedel ovan, utan det är tydligen bara det mättade fettet som är boven i dramat. Är alldeles övertygad om att vi tidigare missbedömt det mättade fettet och att rätt sorts oraffinerat naturligt mättat fett (såklart inte kombinerat med onyttigheter!) tvärtom kan vara nyttigt. Är dessutom så gott som säker på att för mycket av omega 6-fettsyran i kosten kan driva på inflammation. Så jag njöt även denna morgon av "mysmaten" i den gröna form som förekommer hos mig, och den här gången bestod smoothien av detta: 1/3 färsk gurka, ekologisk babyspenat, grönkål, en mogen avokado, ½ grön banan, 1 bit färsk ingefära, saft från ½ pressad lime, 2 överblivna äggvitor, en klick kallpressad ekologisk kokosolja (det "farliga" mättade fettet) och vatten. Fruktansvärt onyttigt, usch ja! Hade jag bytt ut den gröna frukostsmoothien mot en skiva rostat bröd av spannmål, brett på raffinerat vegetabiliskt margarin, samt till det haft en skål sockersötad vaniljyoghurt och ett glas fruktjuice industriellt spetsad med high fructose corn syrup, hade det nog ansetts nyttigare enligt dagens gällande kostråd. Verkar det klokt?!



Ps. Det är fullständigt okej att sluta helt och hållet med produkter som kex, choklad (i den citerade texten ovan menar man nog typ fabrikstillverkade chokladprodukter med låg kakaohalt och hög sockerhalt skulle jag tro), chips och gräddglass. Man behöver inte dessa produkter alls, oavsett vad som står i såna här fåniga häften. Varför tycks riktig mat (grönsaker, kött, fisk, fågel, naturliga fetter, o.s.v) vara så störande att förorda?
n.b. Vitaenytt ges ut av VitaeLab, ett kosttillskottsföretag. Om man till allmänheten ger kostråd som driver på inflammation (fettskräcken, som många även tycks vilja sprida, kanske dessutom bidrar till att orsaka ätstörningar - som numera tycks vara så vanligt - hos ungdomar) så kanske fler mår sämre och tror de behöver kosttillskott, d.v.s. fler kunder och större vinst till företaget. En tanke. 😏


Varför mättade fettsyror inte är så farliga/onyttiga som vi tidigare trott, två bra länkar:
https://kurera.se/falsk-fakta-i-artikel-om-kokosolja/
https://ehdin.com/kokosolja-farligt-halsosamt/


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)