onsdag 21 juni 2017

Ett reviderat inlägg om açaìbär, bloggpaus, kokosolja och blogginriktning

Har sen açaìbäret blev uppmärksammat som så "super" tyckt det varit lite suspekt att blåbären och lingonen - som i våra skogar finns för envar att plocka och fylla frysen med varje år - oförtjänt fått stå tillbaka för detta importerade bär från Amazonas djungler. Varför?

Se SVT-programmet med matjournalisten Mats-Eric Nilsson här (det är textat, perfekt för såna som mig som inte kan ta del av något annat).

En påse blåbär kvar i frysen sen förra årets plock, och under tiden årets bär mognar i skogen (ser ut att bli ett "super"bra år för både lingon- och blåbärsplockare!) tar pot marigolds lite ledigt med en bloggpaus. Återkommer här då bären blivit blåa i skogen och sommarkantareller gör entré. Väl mött då!😊


Ja, skrev väl ungefär så igår, men något dök upp om mat i dagens nyhetsflöde, som blev den där lilla droppen vilken fick allt att flöda över.

Den här bloggen har ju haft en utveckling från naturfoto till matrecept, vidare till recept på mat som skall försöka vara hälsosam. Men det där sista kan jag nu inte ta ansvar för, forskning kring mat och hälsa, olika livsmedel och hälsa, ger resultat som är alldeles för olika. Den största svårigheten är fettet, och det är alltså detta som det återigen nu handlar om.

Läs den artikel som Aftonbladet publicerade idag angående kokosoljan här och den ursprungliga artikeln från CBS News här.

Mättade fetter som finns i kokosolja (och smör) menas om och om igen ge en ökad kardiovaskulär sjukdomsrisk (ger hjärt- och kärlsjukdom), och dessa fetter bör vi enligt många alltså ersätta med vegetabiliska oljor. Enkelomättat fett som i olivolja och avokado anses då bara vara ganska bra, men inte lika bra som fleromättade vegetabiliska oljor framställda av majs, jordnötter och sojabönor.

Hur kan jag då fortsätta att i recepten här på bloggen ha med kokosolja och smör med gott samvete (om ovanstående nu är sant) och samtidigt vilja ge sken av att det är hälsosamma recept? Det går ju inte...

Jag ger upp!

Ändrar därför ånyo inriktning på den här bloggen. Hälsosnacket skippas och fokuserar nu bara på god mat, helt enkelt. God mat av rena råvaror, livsmedel utan onödiga tillsatser, sockerfritt, naturligt glutenfritt och ibland lite mejeri, använder blandade fetter (smör, olivolja och... ja, kokosolja).

*suck!*

Inte visste jag det skulle kunna bli så här svårt att matblogga. Gillar ju matrecept och att laga mat (och för det mesta gillas ju även hälsoaspekten, så länge den inte känns förvirrande och tvetydig, eller alltför överdrivet fanatisk). Tror inte det finns någon forskning på att det skulle föreligga en ökad sjukdomsrisk för de med intresse för matlagning i varje fall. Än så länge...

Nu provar vi med matbloggspaus igen. Behöver det så väl. 😅


2 kommentarer:

  1. Skönt att läsa att du bara ändrar lite på inriktningen, istället för att ge upp, och inte tar mer än en paus :) nu när jag hittat hit.
    Men, är det inte så att det går mode i vad som är nyttigt och inte nyttigt? Ser man tillbaka på de senaste 45 åren har väl mjölken åkt som en jojjo upp och ner i nyttighet ... och gör det ännu :)
    Ha en skön bloggpaus!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det nog så att det går lite "mode" i vad som är nyttigt också, açaìbär är väl kanske ett bra exempel på det. Mjölken har verkligen åkt berg-o-dal-bana genom åren vad gäller nyttighet. Mjölkpropagandan får antagligen kämpa lite extra nuförtiden. :)

      Radera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)